KONTAKT +48 509 310 603 +48 22 72 886 72 Pn - Pt: 11:00 – 19:00 Sob: 10:00 - 17:00

Podstawowe parametry nart

03.01.2024

Decydując się na zakup sprzętu narciarskiego i rozpoczęcie przygody z tym sportem, często możemy natrafić na ścianę terminów, określeń i parametrów, które dla osoby niezaznajomionej z tematem są czysto abstrakcyjne. Zakup nart to nie jest wydatek na tyle niski, by móc sobie pozwolić na popełnianie zbyt dużych błędów w wyborze. Narty muszą być optymalnie dopasowane, aby białe szaleństwo było przyjemnością. No i oczywiście najlepiej, aby służyły nam przez wiele sezonów. Tak więc najbezpieczniej poznać znaczenie podstawowych terminów, jakimi opisywane są parametry nart, zanim wejdziemy do sklepu i zdecydujemy się na konkretny zakup.

Oto podstawowe nazwy poszczególnych parametrów i ich krótki opis:

Długość nart – przed zakupem upewnij się, czy dany producent podaje ich długość mierzoną po krzywiźnie, czy odległość pomiędzy jej czubkami, ma to duże znaczenie, a nie jest to kwestia ujednolicona. Tymczasem długość ich jest niezwykle istotna dla jazdy.

Konstrukcja CUP – czyli tworzenie nart w formie, polegająca na dodawaniu do niej poszczególnych warstw materiałów, nadających narcie odpowiednich właściwości, wpływających na komfort jazdy. Narty tak wykonane są niezwykle odporne na uszkodzenia.

Konstrukcja sandwich – czyli tworzenie nart na zasadzie zespajania ze sobą konkretnych materiałów, pozwalające na pełną personalizację narty do potrzeb użytkowania. Technologia droga w tworzeniu, ale warta swojej ceny.

Rocker – dosyć nowa technologia, wykorzystująca budowę nart z lekko uniesionymi dziobami, a czasem także tyłami , jak ma to miejsce w modelach: ROSSIGNOL REACT 10 TI, ROSSIGNOL EXPERIENCE 82 Ti. Konstrukcja taka pozwala na duże ułatwienie manewrowania i jazdę w miękkim śniegu. Jednak wtedy należy pamiętać, że inaczej przelicza się w tym wypadku pasującą dla nas długość.

Taliowanie – czyli najprościej mówiąc wymiary nart a/b/c gdzie „a” oznacza najszerszy fragment na dziobie narty, „b” najwęższy fragment, zazwyczaj pod butem (talia) i „c” najszerszy moment piętki.

A to dopiero początek terminologii narciarskiego świata…